Friday, July 20, 2018

Fikiran pemandu dalam kemalangan jalan raya 1

Pada pukul 10 pagi pada 29 Jun, pemandu bangun dari tidur dan berasa lapar. Kini tiba masanya untuk pergi ke pusat  tuisyen untuk membawa pulang anak perempuannya pada jam 10.30 pagi.

Dia menuju ke Jln Balau dan kemudian berpaling ke Jln Dato Sulaiman. Dia mendengar suara kemalangan, kancil putih yang nampak beberapa garisan di sisi kereta, lalu di hadapannya dan berhenti di sebelah depan.


Seorang lelaki muda keluar dari kereta dan pemandu keluar juga. Pemandu melihat bahagian depan kanannya kemak dan mengarahkannya, dan melihat kearah lelaki muda yang kacak dan kemeja putih, dan memberitahunya bahawa jika lelaki muda itu memandu sedikit perlahan, kemalangan itu tidak akan berlaku.


Pemuda itu menyatakan dia berada di landasan yang betul dan pemandu menghalang laluan pemanduannya.


Pemandu itu teringat lima tahun lalu bahawa bumper keretanya dilanggar oleh bas pelancong di Jln Sawmill berdekatan dengan balai polis.  Dia mengemukakan laporan di Pusat Polis Trafik, dan polis trafik menegaskan bahawa itu kesalahan  pemandu   dan mengeluarkan saman polis.

Pemandu ingin lepaskan anak muda itu pergi. Pemuda itu tidak bertindak balas, jadi pemandu bertanya kepada lelaki muda berapa banyak yang dia ingin untuk membaiki dan catkan keretanya. Tetapi tiada jawapan.


Pemandu kecewa dan berfikir bahawa penarafan NCB ditambah saman. Kos akan lebih tinggi daripada kos kerja pembaikan dan cat.

Dia meminta orang muda itu mengemukakan laporan kepada polis. Lelaki muda dengan gembira mengambil gambar bahagian depan kereta pemandu.  Dia pun panggil balik, yang menerima panggillan itu suara seorang lelaki cina yang suara lembut dan bertanya adakah pemandu terlibat dapat kemalangan langgar lari terlibat seorang melayu muda.  Pemandu membetulkannya dengan suara tinggi, menyatakan dia sudah panggil pemuda itu melaporkan polis.  Suara cina menghasut supaya pemandu berjaya-jaya dan akan ambil tindakan yang lebih teruk.

Pemandu memandu ke pusat khidmatnya untuk menganggarkan kos pembaikan dan meminta kakitangan pusat menghantarnya ke rumah.


Pada petang, lebih kuarang pukul 2 pm, pemandu nampak satu panggilan mobile, dan fikir mungkin dari pusat perkhidmatan keretanya. 


 Dia pun panggil balik, yang menerima panggillan itu suara seorang lelaki cina yang suara lembut dan bertanya adakah pemandu terlibat dapat kemalangan langgar lari terlibat seorang melayu muda.  Pemandu membetulkannya dengan suara tinggi, menyatakan dia sudah panggil pemuda itu melaporkan polis.  Suara cina menghasut supaya pemandu berjaya-jaya dan akan ambil tindakan yang lebih teruk.


Keesokan hari, pemandu fikir tidak betul, lalu buat satu laporan di balai polis trafik dan diberitahu ada satu laporan mengugut dengan pisau and potong kemeja T di depan dada.

No comments:

Post a Comment